gezondheid van de darmenHoe gezonde darmen je vitaliteit verhogen

De levensverwachting stijgt voortdurend en daarmee ook de aanspraak op een actief leven. het behoud van een goede gezondheid wordt daarbij steeds belangrijker. Dat geldt ook voor onze spijsvertering en voor de darmen in het bijzonder. Gedurende een mensenleven wordt door de darmen ca 80.000 kilo voedsel verwerkt en stofwisselingsproducten en onverteerbare zaken weer uitgescheiden. Bovendien vervult de darm een belangrijke rol bij de weerstand van het lichaam. het spijsverteringssysteem wordt daarbij vaak belast door zaken als overgewicht, gebrek aan beweging, eenzijdig voedsel met weinig voedingsvezels en inname van medicijnen. Dit beïnvloedt soms het spijsverteringssysteem, de darmfunctie in het bijzonder. Dit geldt zeker ook bij het ouder worden.

Een aangenaam gevoel van leven heeft veel met de spijsvertering te maken. Bij een ongezonde voeding- en levenswijze, met bijbehorende verschijnselen van verschillende aard, kan ondersteuning van de spijsvertering, voor een betere darmpassage en een regelmatige stoelgang gewenst zijn. het kan dan van belang zijn de darm te ondersteunen om een natuurlijke gezondheid van de darmen te behouden. Maar in de eerste plaats moet men bewust worden van de voeding die men eet, want een gezonde voeding en een gezonde levensstijl is natuurlijk belangrijk.

Hoe zit het nu met de darmen

Met ongeveer 300 m2 oppervlakte en 7 tot 8 meter lengte is de darm het grootste orgaan van ons lichaam. In deze unieke “bio-krachtcentrale” wordt de voeding opgenomen, verwerkt en in energie omgezet. Onverteerbare stoffen en stofwisselingsproducten worden uitgescheiden. De spijsvertering wordt door meer dan 100 miljoen zenuwcellen in de darm autonoom aangestuurd. De hersenen spelen hierbij geen rol. Ze worden enkel en alleen over de voortgang geïnformeerd. In de darmen zit ca. 80 procent van de gezamenlijke afweercellen van het lichaam en daarmee het grootste deel van het menselijke immuunsysteem. Bij de geboorte functioneert dit systeem nog niet, het moet eerst getraind en opgeleid worden.

Het behoud van een goede gezondheid zit in de darmen

Deze oude spreuk bevat veel waarheid. Bijna als geen ander orgaan beïnvloedt de darm ons welbevinden en onze gezondheid. Verkeerde voeding, stress-situaties en gebrek aan beweging beïnvloeden ons darmsysteem. Daarom kan het nuttig zijn de darm te ondersteunen om de natuurlijke darmgezondheid in stand te houden. Want een gezonde darm voedt ons een leven lang en beschermt ons tegelijkertijd!

6 belangrijke tips voor het behoud van een goede darmgezondheid:

Neem voeding rijk aan voedingsvezels; Ideaal is verse voeding rijk aan vezels, zoals fruit, groente, peulvruchten en volkoren producten, deze vergroten door hun uitzettingsvermogen de darminhoud en stimuleren de darmwerking. Voedingsvezels binden bovendien het voedsel en hebben een positieve invloed op de peristaltiek en de darmflora.

Zorg voor een ruime vochtinname; In totaal heeft de mens 2 tot 3 liter vloeistof per dag nodig, en dan vooral water, thee(kruiden), groentesappen.

Beweeg veel, veel zitten maakt de darmen traag. Beweging, adem- en ontspanningsoefeningen voor het tegengaan van stress-situaties kunnen de darm weer in gang zetten.

Let op de secundaire plantenstoffen; Voeding met secundaire plantenstoffen(o.a. flavonoïden, carotene, sulfiden) heeft een breed spectrum van positieve eigenschappen voor het menselijk organisme.

Zorg voor kleur op je bord; Vers fruit en verse groente zijn, net als vers geperste plantensappen, vooral rijk aan vitaminen en mineralen en bevatten vele waardevolle secundaire plantenstoffen Vitaminen zorgen voor het blijven functioneren van de stofwisseling, zijn nodig voor het immuunsysteem en zijn naast mineralen, belangrijk voor de opbouw van cellen, botten en tanden.

Gebruik gezonde vetten; Let bij de keuze van vetten op de kwaliteit. Koudgeperste oliën leveren waardevolle onverzadigde verzuren en vitamine E.

Voedingssupplementen voor een gezonde darmflora

In Nederland hebben ruim 1,6 miljoen mensen last van opkomende Obstipatie.

Prebiotica producten bevatten een goede voedingsbron voor darmbacteriën en hebben daardoor een positieve werking op de darmen en ontlasting.

Probiotica producten bevatten bacteriën met een gunstige invloed op de darmen en ontlasting, juist die bacteriën die wij zelf missen.

Obstipatie symptomen zijn onder andere:

  • moeizame stoelgang
  • onregelmatige stoelgang
  • harde en droge ontlasting
  • soms pijnlijke stoelgang;
  • darmkrampen en buikpijnen
  • krampende buikpijn, overmatige gasproductie (veel winden en scheten laten), een opgeblazen gevoel en een verandering in de stoelgang;
  • opgezwollen buik (opgeblazen gevoel), hoofdpijn, en verlies van eetlust;
  • slechte adem en vieze smaak in je mond.

Meer weten over onze Prebiotica, of Probiotica producten?

Wilt je meer weten over Obstipatie of over de Prebiotica en Probiotica producten van SevenDees, neem dan vrijblijvend contact met ons op via ons contactformulier of info@SevenDees.nl of 06-53717056.

 

Delen
Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Share on LinkedIn0Pin on Pinterest0Share on Google+0